Negocierile dintre sindicaliştii de la uzinele Dacia şi patronat au eşuat şi astăzi. În cea de-a cincea zi de grevă generală, producătorul de autoturisme
de la Mioveni se confruntă cu pierderi de peste 51 de milioane de euro.
Cea de-a treia rundă de negocieri din această săptămână a durat două ore, iar oferta administraţiei a fost din nou respinsă, sindicaliştii considerând că aceasta nu este realistă.
Muncitorii cer o majorare salarială de 550 de lei, în timp ce administraţia a oferit o creştere de 12 la sută a salariului mediu brut.
În a patra zi de grevă, aproximativ 8.000 de angajaţi ai Uzinei Dacia au participat ieri la un miting de protest în faţa Casei de Cultură a Sindicatelor din Mioveni.
Protestul lor vine ca urmare a refuzului patronatului francez de a le creşte salariile cu 550 de lei, de a le mări primele de Sărbători şi de a le acorda o serie de facilităţi. Negocierile de miercuri, atunci când patronii francezi au oferit o creştere generală a salariilor cu 156 de lei, nu au dus nici ele la vreun rezultat, iar sindicaliştii de la Dacia ameninţă că vor continua greva până când vor primi tot ceea ce au cerut.
Miilor de angajaţi de la Dacia care au ieşit ieri în stradă li s-au adăugat alte câteva sute de sindicalişti BNS, care s-au solidarizat cu muncitorii argeşeni. Prezenţi la Mioveni, sindicaliştii de la Mittal Steel Galaţi şi cei de la Uzinele Reşiţa au ameninţat că vor declanşa şi ei grevă, din cauza faptului că patronatele nu le-au îndeplinit cererile privind creşterile salariale.
„Logan e noua vacă de muls a Renault!“
La protestul de ieri, desfăşurat la orele prânzului, au participat reprezentanţi de la principalele blocuri sindicale româneşti. În semn de solidaritate, liderii de sindicat de la Dacia au fost încurajaţi de Antonio Almeida, preşedintele CGT, sindicat al grupului Renault.
Acesta a venit special de la Paris pentru a-i îndemna pe români să ceară salarii cât mai apropiate de ale muncitorilor francezi, în condiţile în care munca este una similară.
„Ca şi în Franţa, necesitatea alinierii la puterea de cumpărare se accentuează şi în România. Creşterea inflaţiei, a preţurilor la produsele de bază, creşterea constantă a costurilor vieţii cer o aliniere a salariilor! Uzina de la Piteşti se comportă foarte bine, iar Logan a devenit noua vacă de muls a Renault! Mutarea producţiei în ţările care au costuri mai mici, pentru a se îngrăşa pe spatele celor mai săraci, are limitele sale. Pentru CGT Renault, fabricarea maşinilor low cost nu trebuie să rimeze cu salarii mizerabile! Renault are suficiente resurse şi beneficii şi poate oferi creşterile salariale cerute de muncitori“, a declarat Antonio Almeida.
Ion Iordache, unul dintre liderii de sindicat de la Uzina Dacia, s-a declarat total nemulţumit de ultima ofertă a patronilor, considerând-o „umilitoare şi necorelată cu profiturile de zeci de milioane de euro obţinute de francezi pe spinarea românilor“.
Până nu vor primi ceea ce au cerut, angajaţii de la Dacia nu vor reveni la lucru. „Această grevă ţine de la Paştele francez şi va continua chiar şi până la Paştele nostru!“, a spus Iordache în faţa mulţimii de protestatari.
Liderii BNS ameninţă cu un mare miting de protest la Bucureşti, unde se anunţă participarea a cel puţin 35.000 de sindicalişti. La nivelul judeţului Argeş, salariaţii unei alte mari fabrici, Lisa Draxlmaier, ar putea intra în grevă, după ce acţionarii majoritari germani au refuzat să le îndeplinească cererile de creştere salarială.
Viceliderul de sindicat de la Mittal Steel Galaţi, Mitică Năstăsache, ne-a declarat că, în câteva zile, angajaţii combinatului vor intra în grevă. Oţelarii doresc creşteri salariale de 25%, spor pentru lucrul sâmbăta şi duminica de 50%, plus
sporuri suplimentare pentru toxicitate.